Catching up

I onsdags testfilmade jag olika åkningar och testade hur svårt det var. Jag lånade en dolly från skolan, men jag var inte så stort fan av den. Den var tung och klumpig och tog ”lång” tid att montera upp. Dessutom ska man egentligen ha en stege, men jag testade utan. Detta är något som gör mycket mjuka fina kamerarörelser men det är nog något man använder då man har tid att planera ett klipp eller en scen ordentligt. Det är det nog till och med lättare att använda en hemmagjord dolly eller en skateboard om man inte ska göra superviktiga klipp i såna fall.

I torsdags hade jag handledning med Jens och Malin och de rekommenderade några filmer som jag skulle se. Så nu i helgen tittade jag på två av dem, Rear Window och Memento. De tyckte även att jag skulle ta en scen ur en film som redan finns och filma det, men det kände jag inte riktigt var min grej. Om scenen som jag skulle välja redan har kamerarörelser så skulle jag varit blind för att hitta på egna grejer, och om jag tog en scen som inte har kamerarörelser så kanske det är överflödigt att ens ha några? Jag läste för några veckor sedan där Shane Hurlbut skrivit om ”camera motion for filmmakers” och där han menade på att man innan ska läsa igenom manuset och fråga sig själv om kameraåkningar kunde göra scenen bättre. Jag håller helt och hållet med honom. Många scener behöver inte några kameraåkningar överhuvudtaget så det känns onödigt att ”förstöra” en scen. Så jag kom fram till att jag skulle skriva en kort scen själv, dock inte en superbra scen för det är ju inte min frågeställning. Än så länge har jag gjort två olika manus som jag kommer titta på och sedan välja den som passar bäst med kameraåkningar.

Referenslista:

Hitchcock, A. (Director). (1954). Rear Window [Motion Picture].

Nolan, C. (Director). (2000). Memento [Motion Picture].

Hurlbut, S. Camera motion for filmmakers. Hämtad 24 april, 2013, från Hurlbut Visuals, http://www.hurlbutvisuals.com/blog/2013/04/camera-motion-for-filmmakers/

Kommentera

