Arbetsplan block ett

Namn: Amanda Gyllin

Epost: mandygulle@hotmail.com

Telefon: 0738182488

Länk till workbook: https://amsocabook.wordpress.com/

Handledare: Jens

Bakgrund & Frågeställning

En kameraåkning är en åkning av kameran från en plats till en annan. Det används väldigt ofta i filmproduktioner för att skapa rörelse eller påverka scenen så att en känsla som skådespelaren försöker förmedla blir tydligare.

När man använder en kameraåkning i en film så är det mycket mer naturligt än om man till exempel skulle zooma. Med våra ögon går det inte att zooma, så därför flyttar vi oss själva för att se saker från ett annat perspektiv. Jag tror att detta kan påverka tittaren så att den känner sig som att den är delaktig, då man följer med handlingen i filmen på ett helt annat sätt.

Min direkta frågeställning är:

Hur kan olika kameraåkningar påverka en scens berättande?

Syfte

Syftet med denna fördjupning är att klargöra hur mycket kameraåkningar kan ändra hur en scen uppfattas. Även att säkerställa hur användningen av kameraåkningar kan medvetet användas på kreativa vis för att ändra hur en berättelse uppfattas. Att undersöka vad de använder för utrustning under andra filmproduktioner.

Kunskapsmål

Jag ska efter detta block ha fördjupat mig inom de olika redskapen för kameraåkningar. Jag ska även ha lärt mig mer om hur man använder dem och vilka som påverkar scener på olika sätt. Jag ska ha fått en god uppfattning om hur andra filmproduktioner hanterar olika kamerarörelser och vilka metoder de använder.

Research

Jag kommer använda mig av googles sökmotor för att hitta relevanta artiklar, böcker och filmer. Jag kommer även leta i bibliotek efter olika böcker som jag kan ta hjälp av. Några böcker som jag funderar på att läsa är ”Homebuilt stabilizer… stabilizing a dream” av Charles King och ”Film style and technology” av Barry salt. Jag kommer titta lite på hur regissören Edgar Wright gör film.

Metoder

Jag kommer ta reda på vad det finns för metoder för just filmning i rörelse. Jag kommer att testa några olika redskap för kameror för att få en förståelse om hur de fungerar. Jag kommer titta på några filmer som använder kameraåkningar och ta reda på vad de använder för redskap. Jag kommer använda mig av ett ganttschema för att själv få en god tidsuppfattning och vara medveten om vad som behövs göra. Jämföra stilla scener mot scener i rörelse.

Kommentera

