Några kameraåkningar och Hot Fuzz

Photo 2013-09-11 17 22 35

Idag tittade jag lite mer på några typer av förflyttningar och vad de kallas. Något som jag upptäckte under dagen är att alla typer av kameraåkningar har MÅNGA namn. Dollying, tracking, tilt, pan, pull back shot osv. En tilt till exempel kan både innebära en full åkning från golv till tak, men även att man ändrar utsnittet på bilden från golv till tak. En pull back shot kallas tydligen dollying också. Dollying verkar kunna vara både en liten åkning från ett stilla objekt till ett klipp som följer efter en person som går eller springer. Det är mycket som jag skulle behöva titta vidare på, och försöka få en bättre bild över det hela.

Jag var jätteförvirrad, men efter jag försökt klara upp det lite i mitt huvud så valde jag ut en film som jag sett tidigare och analyserade klippen.

Filmen jag valde att analysera var Hot Fuzz. Det är en av mina favoritfilmer och jag älskar den just för dess kameraåkningar, klippning men så klart även dialog och handling. Eftersom jag redan sett den flera gånger innan blev jag inte så störd av att jag behövde följa handlingen utan jag kunde bara sitta och analysera kameraåkningarna och de olika vinklarna.

Något som används väldigt ofta i just Hot Fuzz är en såkallad ”Whip pan” och är något som är typiskt regissören Edgar Wright. Whip Pan används för att klippa mellan två olika platser, men att få det att se ut som att det är samma plats. Just i Hot Fuzz så tror jag att det användes för att få upp tempot i filmen. Jag tror att just en sån här grej får upp tempot ganska bra tillsammans med snabba klippningar och man använder det för att gömma en klippning. Det har även en liten komisk touch och därför passar den bra i just den här filmen.

En annan grej jag märkte är att väldigt många klipp har är just en slags dollying där kameran åker närmre en person eller byggnad. När det är just en människa som visas på bilden så verkar det vara för att förstärka handlingen lite grann. Det har varit bland annat när en person upptäcker något, funderar på något, förklarar något mäktigt eller även när det är ett intimt ögonblick då två personer tittar varandra i ögonen utan att säga något till varandra.

Photo 2013-09-11 21 28 05

 

Referenslista:

Wright, E. (Director). (2007). Hot Fuzz [Motion Picture].

http://en.wikipedia.org/wiki/Whip_pan

One thought on “Några kameraåkningar och Hot Fuzz

  1. Hej Amanda,
    Kul att du har kommit igång med din undersökning.
    När det gäller ditt syfte i din arbetsplan tycker jag du kan flytta ner ”Jämföra stilla scener mot scener i rörelse” till metoder istället för att de ska stå i syftet. Eftersom det är förklarar mer hur du tänker göra kring stilla och rörliga scener. Kanske att du skriver in den som en underfråga i bakgrunden istället som kan vara som en extra fråga att fundera kring.
    Gött att du använder dig utav analog planering och skisser till din undersökning.
    Tips är att vi har kameradolly på skolan som heter ”Folkvagn” vilket kan vara till hjälp om du ska testa att filma scener själv med kameraförflyttningar. När det gäller researchen så se det med ett kritiskt öga. Vad kan cinematics ha för påverkan på scens berättande?
    Använd dig utav ordlista för att förklara ord och begrepp. och visa gärna ord och begrepp igenom filmklipp, bilder, länkar, etc
    Har du funderat på att hålla dig till någon specifik genre? Vilket gör att du smalnar av frågeställningen något och kan gå in mer på djupet inom någon genre och dess kameraåkningar och scener. Fundera på det och glöm inte att boka
    Fortsätt att skriv och utveckla din workbook.
    /Jens

Kommentera

