Memento

vlcsnap-2013-09-23-14h40m30s56Memento är en film som handlar om Leonard som förlorat sitt korttidsminne, han minns ingenting av vad som kan ha hänt för några minuter sedan. Han tatuerar in saker på hans kropp som han ska komma ihåg och när han träffar en människa eller om något speciellt har hänt tar han ett kort och skriver något om det.

vlcsnap-2013-09-23-14h41m52s114 vlcsnap-2013-09-23-14h36m35s239

Det jag tycker gör den här filmen speciell är manuset och hur de har klippt filmen. De ökar spänningen hos tittaren genom att blanda ihop hans minnen så att vi som tittare får se historien lite mer från hans synvinkel. Han är förvirrad och vet inte vad som precis har hänt. Det vet heller inte vi eftersom det som har hänt innan får vi reda på i nästa scen. Så i slutet från tittaren se det som egentligen är början för alla de andra karaktärerna. Jag hade svårt för att komma in i den här filmen, för jag hade ingen aning om vad det handlade om. Men sen när jag insåg att alla scenerna var i omvänd ordning så blev jag mer intresserad. Gargett, A. (2002) skriver:

”The structure of Memento is determinedly non-linear. The same sequences are seen from difference viewpoints, alternatively clarifying and confusing perceptions. It is edited like a random selection of mosaic tiles, but when the last section eventually snaps into place, a surprise sets the whole intrigue in motion again.”

Photo 2013-09-23 11 17 02

Angående kamerarörelser tyckte jag inte de använde särskilt många för att förstärka historien. Några som jag lade märke till var just att de använde handkamera för att förstärka att huvdpersonen var nervös och att de använde trucking och dollying för att följa efter honom då han gick någonstans.

Referenslista:

Nolan, C. (Director). (2000). Memento [Motion Picture].

Adrian Gargett. (2002). Nolan’s memento, memory, and recognition. CLCWeb: Comparative Literature and Culture, 4(3)

Kommentera

