Från manus till filmning

Steg 1: Manus

Jag valde att skriva ett manus på en kort scen som kan tolkas på många vis. På detta sätt kan jag uttnyttja manuset till att få filmen att se ut på olika sätt. Jag kan göra olika bilder för att få fram olika synvinklar. Tre olika karaktärer kan vara huvudpersonen. Det skulle då kunna se annorlunda ut för att visa att Vilma skulle vara huvudpersonen än om t.ex. Bertil skulle vara det och att man skulle känna igen sig med den som var huvudpersonen beroende på hur man har filmat.

Skärmavbild 2013-10-04 kl. 01.18.31

Steg 2: Bildmanus

Jag skissade på olika idéer och olika åkningar jag kunde använda mig av och funderade mycket på varför jag skulle använda en viss kameraåkning. Jag gjorde även en helt utan kameraåkningar för att få blick över hur det kan se ut.

Photo 2013-09-30 15 57 59

Steg 3: Filmning

Jag bad Victoria, Charlie och Nikolai att ställa upp som skådespelare, så en kväll gick vi ut för att filma. Jag skruvade fast kameran på en skateboard och använde som hjälpmedel till mina åkningar, men använde även ett stativ för att filma de klipp utan rörelse. Det gick ganska smidigt eftersom jag hade gjort ett bildmanus. Om jag inte hade gjort någon form av förberedelse hade jag stått där utan någon aning om vad jag skulle göra medan mina skådespelare frös ihjäl.

Steg 4: Redigering

Jag började med att titta igenom klippen, och då upptäckte jag något hemskt. Jag hade råkat filma med Auto-ISO, vilket aldrig hänt innan då jag oftast har kameran inställd på  ISO 100. Detta innebar att allt jag filmat inte såg lika fantastiskt ut som jag trodde det skulle göra. Det var dock inte fokusen på min frågeställning så därför bestämde jag mig inte för att filma om något utan färgkorrigerade det lite för att det inte skulle se lika brusigt ut. Jag bestämde mig för att klippa två versioner, en med och en utan kamerarörelser. Jag försökte klippa dem så att de skulle vara ganska lika ändå, så att man lättare kan jämföra de båda bredvid varandra.

Steg 5: Färdig film

Den här scenen är utan kameraåkningar. Jag valde att göra en utan kameraåkningar för att kunna se lite mer konkret vad den största skillnaden blev. Jag tycker själv att den här versionen blev hackig då jag använde samma vinklar som jag använde till den i rörelse, bara det att dessa var stilla. I början av scenen var kameran stilla och riktad mot Bertil, som han kallas i manuset. Detta kan tolkas som att vi har varit med Bertil hela tiden och att vi är på hans sida, att han är huvudpersonen i detta sammanhang. Det är hans bil och han står lutad vid den. Vi som tittare kanske står en bit bort eller  följer efter Bertil och spionerar på honom från en bit bort. Den uppfattningen bryts då vi kommer lite närmre karaktärerna och vi som tittare känns mer som en osynlig tredje person.

Den här scenen är med kameraåkningar. Tittaren följer i denna scenen med Stefan in i bilden där Bertil står vid sin bil. I det klippet valde jag ett lite lägre perspektiv, ett grodperspektiv för att visa att han är dominant. Jag har också valt att inte visa för mycket av honom för att man ska bli lite nyfiken och inte riktigt veta vem det är. Jag har gjort en åkning där Bertil inte syns från början för att tittaren ska hinna fundera lite på vart Stefan ska gå för någonstans.

One thought on “Från manus till filmning

  1. Hej Amanda,
    ”Hitchcock hade känt sig väldigt kreativ hela tiden vilket jag tror att är en bra början när man ska göra en bra film.” – Hur märker du detta? Och hur har de arbetat med filmvinklar och åkningar/kameraförflyttningar i filmen? Hur kopplar du filmen till din undersökning?
    Finns det filmanalyser på filmerna Memento och Rear Window som du kan koppla till din undersökning? Kalla vad filmvetenskapen säger som dessa två filmer och sedan kolla de till medieteknik i form av kameratekniska vinklar och kamerarörelser? Som du sedan kan knyta ihop till en gestaltande produktion och reflektera kring dessa?
    Kanske kan vara något som binder ihop teori med praktik? http://www.bokus.com/bok/9780521564533/alfred-hitchcocks-rear-window/
    Kul att du valde att göra ett eget manus och skapa en gestaltande produktion. Hur väver du in eller använder dig av research till din undersökning? Kan inte se det på ett tydligt sett just nu.
    Fortsätt att reflektera och skriv i din workbook. Och sjyssta filmklipp och jag undrar hur etn tredje tagning hade fungerat där du blandar åkningar och stillastående kamera hade fungerat.
    Ha en trevlig helg!

Kommentera

