Reflektion

Vad har jag lärt mig?

Jag känner att jag har lärt mig mycket om kameraåkningar. Tidigare så hade jag inte tänkt något överhuvudtaget på kameraåkningar eller varför man använder det och jag trodde de flesta filmer använde sig av det för att det var snyggt. Jag har lärt mig om de olika kameraåkningarna, vad de heter och vad de kan ha för betydelse. Jag har lärt mig att se filmer på ett helt annat sätt, och nu när jag tittar på film på min fritid så sitter jag och funderar på kameraåkningarna och varför de har använt dem. Jag har även lärt mig lite om hur man skriver källförteckning för det visste jag inte hur man gjorde innan och jag verkar inte ha förstått något av det innan.

Vad har gått bra?

Något som jag tycker går bra är att jag klarat av att jobba enskilt utan andra människor som pushar och peppar mig att göra saker. Filmningen gick väldigt bra tycker jag. Jag visste precis hur jag skulle göra när vi började filma så det enda jag behövde hålla koll på var att skådespelarna skulle göra rätt och att de skulle stå på rätt ställe. Jag satte upp kameran väldigt snabbt och sen agerade mer som en regissör än en kameraman.

Vad har gått dåligt?

Handledningarna har inte varit någon positiv grej för mig. Efter varje handledning har jag tappat all min koncentration, motivation och kreativitet. Efter varje handledning har jag känt mig helt slut och har inte kunnat koncentrera mig på arbetet under 1-2 dagar. Under den sista grupphandledningen kände jag att handledarna i princip skällde ut mig för att jag inte hade förstått en viss sak. Detta tycker inte jag är acceptabelt när det gäller handledare. Jag tycker att handledare ska vara där för att hjälpa och stödja, inte för att skälla ut en person när den ”gör fel”. Detta har sänkt mitt självförtroende extremt mycket och jag funderade även på att hoppa av skolan. Jag har aldrig ens tänkt tanken att hoppa av skolan för jag har alltid trivts på BTH men det gjorde jag inte nu. Så tycker inte jag att jag borde känna. Jag var jättepepp när jag skrev min arbetsplan och tänkte att jag skulle göra den bästa undersökningen. Men det har jag inte gjort. Jag har inte alls gjort en bra undersökning. Så känner jag mig just nu.

Angående workbooken så verkar det som att jag inte alls har förstått vad man ska ha den till. Jag trodde man skulle ha den till att skriva och berätta om vad man har gjort och vad man tänkte under tiden man gjorde det, inte att skriva långa uppsatser vid varje inlägg. Jag verkar ha missuppfattat det här rejält. Jag trodde den skulle fungera som den har gjort i tidigare kurser som vi haft med Markus.

Vad hade jag kunnat göra bättre?

Något som jag kom på nu i efterhand var att jag hade kunnat undersöka ytterligare genom att att skriva ett manus som är helt riktat åt ett håll och sen med hjälp av kameraåkningar vända på historien så att den hade blivit helt annorlunda. På så sätt hade jag verkligen kunnat gå djupare in på hur kameraåkningar verkligen kan påverka en scens berättande.

Vad tar jag med mig till nästa block?

Jag tänker jobba hårt trots att något oplanerat händer och sluta jämföra mig med andra och köra mitt egna race.

3 thoughts on “Reflektion

  1. Hej!
    Jag blev så ledsen att läsa hur du har mått under de fem veckorna, för det låter fruktansvärt och hemskt. Jag tycker att du ska fullständigt skita i vad de andra tycker och säger om det de säger få dig må dåligt. För feedback gör ont direkt i hjärtat ibland, men man ska definitivt inte känna sig nertryckt eller värdelöst. Det viktigaste är att du kör ditt egen race. Nu har vi faktiskt chansen att bestämma vara egna regler, sätt att jobba, metoder, tempo, osv. Och du ska njuta av det! Allt annat är oacceptabelt.
    Skit i de andra, skit i vad jag säger med, i slutändan det ända som spelar roll är vad du har lärt dig och hur du mår. Du ska se till att diskutera ditt arbete med människor som kan faktiskt ge dig konstruktivt feedback utan att såra! Byt handledare, om det inte går, försök undervika så många handledningstillfällen som möjligt! Om de inte ger dig något mer än skada, är de inte värda att gå på.
    Känner du att du vill prata med någon om detta eller om du behöver en feedback-kompis, så finns jag här för dig! Säg till bara!
    Låt inte andra påverka dig hur du mår! För du kan inte påverka vissa saker, men du kan bestämma hur du ska agara på det du inte kan påvärka/ändra…
    Kram!!!

    Prata med Peter Giger om det, han är fantastisk, I promise!

  2. Hej Amanda,
    Tycker du resonerar och reflekterar bra. Även kul att du har lärt dig mycket. Däremot blir jag beklämd när du skriver att du funderar på att hoppa av och att du känner dig utskälld från senaste grupphandledningen. Viktigt att du säger ifrån att du upplever att vi som handledare börja skälla på dig. Här hoppas jag att du nästan gång berätta det för mig. Det var inte vår mening att vi skulle skälla ut dig utan få dig att koppla din research till ditt arbete för att du ska kunna argumentera kring ditt svar när du redovisar block ett.
    Sen är det sista året på utbildningen och det är viktigt att förstå att allt du gör behöver förankras, kopplas eller bygga på någon/några forskade eller bevisade material som hjälper dig att argumentera kring din undersökning och svar på frågeställningen när du ska examineras.
    Nu vet jag inte hur Markus har använt workbooks i sina kurser, men under tematisk fördjupning så ska din process, research, reflektioner (Vad, hur och varför) synas i workbooken. Det är det jag och Malin har försökt få dig att utveckla mer.
    ”Något som jag kom på nu i efterhand var att jag hade kunnat undersöka ytterligare genom att att skriva ett manus som är helt riktat åt ett håll och sen med hjälp av kameraåkningar vända på historien så att den hade blivit helt annorlunda. På så sätt hade jag verkligen kunnat gå djupare in på hur kameraåkningar verkligen kan påverka en scens berättande.” – Bra reflektion och hade varit intressant om du gjorde en ny scen som du bygger på din reflektion.
    Intressant att få ta del av din analys kring dina filmer. Däremot hade jag gärna sett att du hade vävt in din research eller någon analysmodell som stödjer det du säger kring kameraåkningarnas påverkan ännu mer. Som kan komplettera vad filmen Rear Window och serien Scrubs säger.
    Boka gärna en handledning så snart som möjligt så vi kan diskutera varför du känner som du gör och att få block två till något mer positivt. =)
    /Jens

Kommentera

