Arbetsplan block två

anime

Namn: Amanda

Epost: mandygulle@hotmail.com

Telefon: 0738182488

Handledare: Jens

Bakgrund & frågeställning

Vad är skillnaderna mellan japanska animationer (anime) och animeringar som är gjorda av det amerikanska företaget Walt Disney Pictures? Vad är det som gör anime till anime och disney till disney? Vilka typer av animationer har anime som inte disneyfilmer har? Hur ser karaktärerna ut i de olika animationstyperna? Även fast både disneyfilmer och anime är 2D-animering frame by frame så är de ändå ganska olika. Därför vill jag med hjälp av min frågeställning ta reda på vad skillnaderna är.

Min direkta frågeställning är:

Vad skiljer karaktärer och dess animationer i japanska Anime och Disneys filmer under 90-talet?

Syfte

Block två syftar på att undersöka skillnaden mellan anime och disneyfilmer så att man senare kan applicera några av egenskaperna eller metoderna när man skapar en egen animation.

Kunskapsmål

– Få en bredare kunskap inom 2D-animering.

– Lära mig mer om Disney och Anime.

– Lära mig deras olika sätt att animera på och kunna använda dem praktiskt.

Research

Jag kommer att använda vår tidigare kursbok, The Animator’s Survival Kit, men jag tänker leta efter nya böcker, artiklar osv med hjälp av google, google scholar och bth summon. Jag tänker även leta fakta om filmer och animationer med hjälp av imdb.com, myanimelist.net och eventuellt wikipedia.

Metoder

Jag tänker använda mig av ett ganttschema, för att lätt planera upp vad jag behöver göra. Jag kommer använda mig av photoshop och en ritplatta och även analog penna och papper för att animera och skissa.

disney

Kommentera

