Vad har jag gjort?

Under de senaste dagarna har jag inte riktigt haft tid till att skriva för jag har haft annat för mig, så tänkte skriva lite kort om vad jag gjort.

Jag har skissat ögon och jämfört dem:

lolol

Jag har tittat på Mulan, Pocahontas, Pom Poko, Mononoke Hime, One Piece och Ranma 1/2 och studerat karaktärerna och deras rörelser och även jämfört dem med varandra. Jag tittade på två dokumentärer om hur de gjorde och vad de tänkte när de gjorde Mulan och Pocahontas.

Jag skissade upp Pocahontas, och sedan försökte skissa henne igen fast så att hon skulle se ut som en Anime-karaktär:

Photo 2013-10-14 13 43 36Photo 2013-10-14 16 46 00

Det gick inte så jättebra för jag är inte riktigt van vid att skissa varken anime eller disney för proportionerna blev helt fel, så därför bestämde jag mig för att kolla på andra karaktärer hur långa deras olika kroppsdelar var och hur kurviga de är. Jag tog en Anime-figur och en Disney-figur och sedan tittade på skillnaden.

anime vs disney

Jag läste i boken om anatomi och om proportioner stod det att huvudets storlek få plats 7,5 gånger på längden på en människa, och jag tror att både disney och anime har gått efter samma mått.

Photo 2013-10-15 19 48 24

Jag påbörjade en lätt animation med hjälp av proportionerna jag gjort tidigare och genom att läsa i The Animators Survival kit:

Walk-animation-1Walk-animation-lolol

Walk-animationtjutju

Jag har gjort en test-animation på pocahontas, och fortsätta testa ännu mer.

 

Referenslista:

Miyazaki, H. (Director). (1997). Mononoke Hime. [Motion Picture].

Takahata, I. (Director). (1994). Heisei tanuki gassen ponpoko. [Motion Picture].

Bancroft, T. (Director). Cook, B. (Director). (1998). Mulan. [Motion Picture].

Gabriel, M. (Director). Goldberg, E. (Director). (1995). Pocahontas. [Motion Picture].

Oda, E. (Creator). (1999). One Piece. [Motion Picture].

The Walt Disney Company (2012, september). The Making of Mulan [Video]. Hämtad från http://www.youtube.com/watch?v=pUoH_u3H2PQ

The Walt Disney Company (2009, februari). The Making of Pocahontas. [Video]. Hämtad från http://www.youtube.com/watch?v=5PhTF1FD3SA

Takahashi, R. (Creator). (1989- ). Ranma 1/2. [Motion Picture].

Williams, R. (2009). The animator’s survival kit. (Expanded ed.) London: Faber and Faber.

Perard, V. (2004). Anatomy and Drawing. 

One thought on “Vad har jag gjort?

Kommentera

