Disney analys

Jag har tittat på några disneyfilmer och analyserat dem genom att titta på vissa delar frame by frame för att få en större uppfattning om vad som egentligen är ritat. Jag tänkte berätta lite om vad jag har fått för uppfattning av att titta på Disney.

Det första som jag reagerade på var hur olika karaktärerna är i Disneyfilmer. De har stor variation kroppsformerna. Någon är tjock, någon är smal, någon har stor näsa, någon har tjocka ögonbryn, någon har en knölig haka och någon har små ögon. Huvudpersonen är dock oftast vackra och de onda i filmerna är ofta fula. Här är ett ganska bra exempel på karaktärerna i Mulan, då alla karaktärer har olika former. Det en grej som de tar upp i dokumentären ”The making of Mulan”. Karaktärsdesignern Chen-Yi Chang säger att han tycker det är viktigt med variation på karaktärerna. “Each of them has different shapes to difine their own personalities”, säger han om de tre soldaterna. Den första är rund, den andra är fyrkantig och den tredje har en trekantsform.

mulan character

Skärmavbild 2013-10-29 kl. 22.16.40

Något som jag först lade märke till när jag analyserade Pocahontas var att de använder MYCKET läpprörelser. Det känns som att de har jobbat mycket med dem och man kan nästan läsa på läpparna och förstå vilka bokstäver det ska vara. Det är något som jag inte har tänkt på tidigare eftersom jag har har sett mycket disneyfilmer dubbade till svenska.

vlcsnap-2013-10-29-22h34m25s183vlcsnap-2013-10-29-22h34m35s26

vlcsnap-2013-10-29-22h34m55s221vlcsnap-2013-10-29-22h35m23s242

Inte nog med att hon rör mycket på läpparna, hon rör på hela ansiktet och man ser olika perspektiv av hennes ansikte. Hennes käke åker fram och bak då hon gör vissa bokstäver, hon tittar ner, hon tittar upp, hon rör på ögonbrynen och allt händer under bara några få sekunder. När det gäller munnen så syns tänderna nästan hela tiden då någon pratar och inte alls mycket tunga. När jag analyserade Pocahontas upptäckte jag att ingen karaktär har något blänk i ögonen. Det hade varit intressant att undersöka hur det kommer sig att disney inte använder mycket sånt, då det är en väldigt stor grej när det kommer till ögon i Anime.

Här är lite andra saker som jag har noterat att just Disney har:

  • Långa halsar
  • Stora ögonlock
  • Tydliga hakor
  • De vackra kvinnorna har stora läppar
  • Protagonist = Vackra
  • Antagonist = Fula
  • 24 fps
  • Stora, extrema rörelser
  • Side-kick är ofta ett djur
  • Ofta allt som kan röra sig i ett klipp, rör sig.
  • Etableringsbild/miljöbild i 2,5D och med kameraåkningar
  • Karaktärer som inte har någon stor betydelse är ändå detaljerade och har en personlighet.
  • Män har mindre ögon
  • Ofta mörkare, starkare färger i allmänhet

De använder endast skuggor för att skapa en effekt eller en känsla i filmen. I Skönheten och Odjuret använder de till exempel skuggor då karaktärerna står vid en brasa, då odjuret först presenteras för att han ska verka mer läskig och då det är solnedgång. När det är helbild på karaktärerna så är det oftast släpljus man ser och det blir en lång skugga.

vlcsnap-2013-10-29-23h49m21s68

I ”The making of Mulan” sade de att de ändrade färgerna i filmen för att skapa en känsla. När de är lugna scener använder de lugnare mjukare färger och då det är något läskigt eller mer spännande som händer så använder de starkare färger. ”To set a tone for a scene”. Jag märkte efteråt då jag tittade på både Pocahontas och Skönheten och Odjuret så använde de samma färgtekniker, men kanske inte lika mycket som i Mulan.

Både disney och anime använder animering som ett redskap för att göra något roligt. Hur en karaktär animeras kan vara ett element för att något ska bli roligare än vad det egentligen är. Om en person blir slagen kanske tänderna trillar ut och karaktären får annorlunda ansiktsuttryck som kanske inte en vanlig människa kan göra. Ett väldigt typiskt sätt att animera på är att göra en slags squeeze av karaktärerna som egentligen är ganska onaturliga. Olika kroppsdelar dras ut eller trycks ihop väldigt extremt. Det kan vara kinder, näsor eller andra kroppsdelar. Detta kan också användas på saker så det är inte bara människor som går att töja ut på det sättet. Det är något som Disney använder ganska ofta, men jag har sett det användas på få ställen i Anime också. I animen One Piece så är huvudkaraktären Luffy en “gummi”man och där har de också använt sig av squeeze för att det ska bli komiskt.

Här är några exempel på när Disney använder det:

vlcsnap-2013-10-27-22h46m36s63vlcsnap-2013-10-27-22h05m39s48

vlcsnap-2013-10-30-00h08m55s39vlcsnap-2013-10-30-00h09m00s85

vlcsnap-2013-10-28-16h15m41s11vlcsnap-2013-10-28-16h16m22s152

Jag beslutade mig för att titta på Atlantis också, trots att den inte är gjord på 90-talet. Varför? Jo, alla Disneyfilmer var gjorda i 24 fps och sedan kom Atlantis som var gjord i 18 fps och många hade blivit sura på grund av det. Så jag var tvungen att se om jag kunde märka stor skillnad på de där 6 fps som saknades. I början tänkte jag på det, visst den var lite hackigare än de andra disneyfilmerna. Men jag kan inte påstå att det gjorde filmen sämre. Karaktärerna var även lite enklare och karaktärsdesignen var väldigt kantig. Något som jag var väldigt imponerad av att de hade mycket effekter, mycket ljus och explotioner, vilket inte förekommer ofta i disneyfilmer. Det kändes som att filmen hade en lite äldre målgrupp än de andra Disneyfilmerna jag har tittat på. Jag har lite svårt att hitta information om just vad vissa Disneyfilmer har för målgrupp. Jag kan ju tänka mig ungefär vad det är för målgrupp, men jag hade egentligen velat veta exakt vad de tänkte när de gjorde filmerna.

vlcsnap-2013-10-28-14h41m50s22 vlcsnap-2013-10-28-16h12m44s19 vlcsnap-2013-10-28-15h04m36s112 vlcsnap-2013-10-28-15h36m26s17

För att avsluta denna text tänkte jag visa en frame jag hittade som var ganska konstig:

vlcsnap-2013-10-29-22h39m19s19

 

 

Referenslista:

The Walt Disney Company (2012, september). The Making of Mulan [Video]. Hämtad från http://www.youtube.com/watch?v=pUoH_u3H2PQ

Bancroft, T. (Director). Cook, B. (Director). (1998). Mulan. [Motion Picture].

Gabriel, M. (Director). Goldberg, E. (Director). (1995). Pocahontas. [Motion Picture].

Trousdale, G. (Director). Wise, K. (Director). (1991). Beauty and the Beast. [Motion Picture].

Oda, E. (Creator). (1999). One Piece. [Motion Picture].

Trousdale, G. (Director). Wise, K. (Director). (2001). Atlantis: The Lost Empire. [Motion Picture].

Kommentera

