Character development

Under handledningen jag hade med Jens så frågade han mig om jag skulle göra något praktiskt också eller om jag bara skulle göra något teoretiskt i detta blocket. Jag har funderat länge på att göra en karaktär i detta blocket och kanske animera den beroende på hur mycket jag hinner, men sen kom jag på att jag vet egentligen inte alls mycket om hur man faktiskt gör en karaktär. I The Making of Mulan, berättar de om hur mycket research de var tvungna att göra innan och att de skapade en historia och en bakgrund till karaktären innan de kunde få fram utseendet på karaktären. Så det jag gjorde, det var att läsa i boken som heter Creative Character Design, där de berättar om alla de viktiga elementen som hör till i karaktärsdesign. Ju mer jag läste desto mer insåg jag att det han tar upp i boken är inte bara bra för att skapa en animerad karaktär, utan även då man skriver en bok eller ett filmmanus.

“It is the personal story for each character that makes for good character development.”

Han berättar om de olika karaktärerna man behöver, the Hero, the Shadow, the Fool, the Anima/Animus, the Mentor och the Trickster. Han nämner även ett ”Character development worksheet” som jag följde och skapade min egna karaktär. För att läsa om min karaktär klicka här.

Referenslista:

Tillman, Bryan. Creative Character Design. (2011). Focal Press.

The Walt Disney Company (2012, september). The Making of Mulan [Video]. Hämtad från http://www.youtube.com/watch?v=pUoH_u3H2PQ

Kommentera

