Anime analys

Jag har tittat på några anime (både serier och filmer) och analyserat dem precis som jag gjorde med disney. Jag har även här tittat vissa scener i frame by frame för att få en bättre uppfattning om vad det är som händer under en viss animation.

Det första jag tänkte på när jag började analysera Anime det var att karaktärerna har inga tänder när de pratar. Det enda som syns är tunga och insidan av munnen i de flesta fall. Det kan man se ganska tydligt på den första bilden, hon har öppnat munnen så mycket att inte hennes haka syns längre, men ändå finns där inga tänder. Det är ganska intressant hur något som ser mer ut som en böna än en mun ändå fungerar och ändå inte ser helt onaturligt ut. Det finns några tillfällen då tänder visas och det är om de fyller någon funktion. Katten i Sailor Moon till exempel, hennes tänder visas väldigt ofta för att visa att hon är en katt och har spetsiga tänder. Andra tillfällen då tänder syns är för att visa att någon är elak, för att visa att någon är arg eller när någon fnissar.

vlcsnap-2013-10-27-20h38m03s225vlcsnap-2013-10-27-20h59m00s18

vlcsnap-2013-10-27-20h46m52s152vlcsnap-2013-10-27-21h30m49s152

När jag ändå går in på munnen så skulle jag också kunna ta upp det faktum att många inte ens har några läppar. Det är några karaktärer som har det, och i Mononoke Hime till exempel, där är det bara den onda kvinnan i filmen som har läppar. Det är ganska stor skillnad med jämfört med Disney, då det är huvudpersonerna och de vackra kvinnorna som har stora läppar.

vlcsnap-2013-10-28-16h36m03s187

Jag har märkt att Anime så animerar de bara det viktigaste. Om flera karaktärer är med i en bild så är det oftast bara personen som pratar som rör sig och de andra är helt stilla. Sen när personen har pratat klart stelnar den och nästa person börjar röra sig. Det är något som förekommer väldigt ofta men är egentligen inget som är direkt störande.

När de animerar en till en Anime så känns det som de inte riktigt följer de vanligaste animationsmetoderna. Det känns som att de hittar på sina egna regler. I många fall ritar de två frames och sen växlar mellan dem fram och tillbaka. Jag vet inte om det kallas något speciellt, men det är en väldigt enkel metod för att få en stillbild att se mer levande ut. Ett bra exempel på det är då en karaktär är tårögd. Då använder de en närbild och animerar bara ögonen eller det vita blänket i ögonen, men bara med två frames då det egentligen inte behövs några fler frames. När jag tittade på Sailor Moon använder de det här sättet att animera på väldigt ofta. Här är ett exempel på då hon håller på och trillar där hon står och flaxar med armarna ett tag innan hon faller ner mot marken:

vlcsnap-2013-10-27-21h08m49s16 vlcsnap-2013-10-27-21h10m46s155

Här är ett till exempel, fast då han säger en hel mening med två frames där han flaxar med armarna, ändrar läpparna och ögonbrynen. Jag noterade även att hon är helt stilla under hela tiden.

vlcsnap-2013-10-27-21h33m25s137 vlcsnap-2013-10-27-21h33m29s223

Jag tror att anledningen till att de gör lite ”enklare” animationer är för att det faktiskt är från en manga. Det är nämligen inte många anime som inte har gjorts som manga innan. En manga ska vara så tydlig att man förstår handlingen på bara några få bilder. Därför krävs det inte så många frames för att det ska bli bra. En disneyfilm till exempel, den behöver bra animationer antagligen för att de har ett visst rykte att hålla sig efter och att snygga animationer är deras grej.  Tar man en titt på mangan ser man att det är väldigt likt animen, och det är nog det som är huvudsaken.

SM_Mixx_1-5_41

Här är lite saker som just anime har:

  • Mycket skuggor
  • Stora ögon
  • Extrema ansiktsuttryck
  • Miljöbilder är ofta helt stilla
  • Väldigt små munnar förutom då de skriker eller liknande
  • Ofta liknande karaktärer
  • Större skillnader på hår, kläder, ansikte, accessoarer osv.
  • Rak kroppsform
  • Ibland ritat i 12 fps, ibland 24 fps beroende på budget.
  • Ofta ljusa färger
  • Elak= böjda ögonbryn
  • Nästan alltid blänk i ögonen

En scen från Pompoko blev jag väldigt fascinerad av. Det var då en karaktär hade bytt skepnad till en vit räv som sprang fram och tillbaka sjukt snabbt. Jag hängde inte alls med på vad som hände så jag tittade om den väldigt många gånger och tittade frame by frame. När jag gjorde det, upptäckte jag att det var inte alls speciellt vackra frames. Det var lite kladdigt och linjerna var inte alls perfekta.  Jag tycker sånt här är jättehäftigt. När man tittar på det i realtid så ser det jättesnyggt ut, men när man pausar på en frame så kan den vara helt otydlig. Det här är ett ganska bra exempel på att man inte måste vara jättebra på att rita för att kunna animera.

vlcsnap-2013-10-28-16h26m22s15 vlcsnap-2013-10-28-16h26m24s49 vlcsnap-2013-10-28-16h26m27s76 vlcsnap-2013-10-28-16h26m30s105

I anime gör de många saker som inte är speciellt naturliga. Det kan vara till exempel att byta bakgrund för att förstärka en känsla som en karaktär har, ändra storleken på karaktärerna eller byta ut ögonen till något som inte alls ser ut som ögon. Detta förekommer ganska mycket i Pokemon.

vlcsnap-2013-11-01-14h55m31s18 vlcsnap-2013-11-01-14h59m21s30

För att avsluta denna text tänkte jag visa en frame jag hittade som var ganska konstig:

vlcsnap-2013-10-27-20h58m29s211

 

 

Referenslista:

Andersen, O. F. (Writer). Takeuchi, N. (Writer). (1992-1993). Bishôjo senshi Sêrâ Mûn. [Motion Picture].

Miyazaki, H. (Director). (1997). Mononoke Hime. [Motion Picture].

Takahata, I. (Director). (1994). Heisei tanuki gassen ponpoko. [Motion Picture].

Yuyama, K. (Director). (1998- ) Pokémon. [Motion Picture].

 

Kommentera

