Slutreflektion

Hur har det gått?

Jag tycker att det här blocket gick mycket bättre än det förra. Allt har gått jättesmidigt och jag hade inte kunnat utnyttja tiden mer än vad jag gjort. Något som har fungerat bra är att skriva i mitt googledokument så fort jag kommer på något som har med min frågeställning att göra. Det har varit varit väldigt enkelt att bara skriva dit något då jag egentligen håller på med något annat.

Vad har jag lärt mig?

Jag har hunnit lära mig ganska mycket under detta blocket, men det jag kände gav mig mest var att läsa i Creative Character Design av Bryan Tillman, för där fick jag lära mig om saker som jag inte hade någon aning om. Jag har upptäckt det bästa sättet för mig att lära mig om animation. Det är titta på en film, pausa då en viss rörelse händer, spola tillbaka, titta flera gånger på den och sedan titta på den frame by frame.

Vad hade jag kunnat göra annorlunda?

Jag hade kunnat analysera lite mindre filmer och kanske fokuserat mer på att faktiskt animera, men jag är ganska nöjd med det jag gjort ändå. Jag hade kunnat välja anime eller disney, jag hade inte behövt jämföra de båda bredvid varandra. Fast då hade det inte blivit lika intressant tror jag. Jag har upptäckt mer saker om disney när jag har tittat på anime och tvärtom. Det blev ganska häftigt på det viset.

Svarade jag min frågeställning?

Jag har faktiskt ingen aning om jag svarade min frågeställning helt och hållet. Det känns som att jag egentligen hade behövt ytterligare 4 veckor för att få en ordentlig blick över det hela.

Vad tar jag med mig till nästa block?

Jag kommer fortsätta använda ett google-dokument för att anteckna grejer lite snabbt så jag slipper tänka på att allting ska vara ”korrekt”. Sätt igång direkt med arbetet. Detta blocket satte jag igång bara några minuter efter jag hade skrivit min arbetsplan, och följden blev mycket bättre. Strunta i om handledarna godkänner den eller inte. Du gör ju ändå det du vill göra, och om arbetsplanen inte är perfekt så gör det ju ingenting.

Vad ska jag göra i nästa block?

Det är ganska jobbigt, för jag vill egentligen göra jättemycket. Och jag vill att det ska bli perfekt. Jag funderade mycket på om jag ska göra något med film, något med specialeffekter, något med animering eller något annat. Men sen upptäckte jag att jag inte har fotograferat någonting i skolan under hela dessa tre åren. Det är ganska sjukt, för jag började på BTH först och främst för jag trodde att jag skulle få fota, photoshoppa, filma och animera. Vi har photoshoppat en dag, filmat ganska mycket och animerat i några kurser. Men ingen fotografering. Ingen överhuvudtaget. Jag har pratat med några ettor, och de har haft en hel kurs med bara fotografering verkar det som. Det verkar ju helt underbart! Så jag tänkte att till nästa block att jag skapar mig en liten egen kurs där jag lär mig själv om fotografering (som jag tyvärr ändå har fått göra med allt som jag kan om fotografering). Fotografering är faktiskt något som jag skulle kunna se mig göra i framtiden. Visst, jag tycker det är jättekul med allt annat som vi har lärt oss på BTH, men fotografering är någonting som jag hållt på med i 6 år, så det känns egentligen som den mest logiska vägen att gå för mig.

Kommentera

