Avslutning på block två

Jag har precis haft min redovisning för block två. Jag känner mig ganska nöjd med mitt block, så jag tänkte avsluta detta blocket med min favoritlåt och scen från Aladdin. Nu är det dags att börja fundera på nästa block och jag tänkte börja med det så fort som möjligt.

One thought on “Avslutning på block två

  1. Hej Amanda,
    Har läst dina senaste inlägg i workbooken och tycker du har fått fram ett gediget analysarbete kring Disneys och Animes animation och karaktärskapande. Hoppas du kan ha nytta av det i kommande block och produktioner.
    Lämnar lite frågor och funderingar som jag tycker du kan ta med dig.
    ”Både disney och anime använder animering som ett redskap för att göra något roligt.” – Hur menar du med något roligt, och är det enbart när det är roligt?
    Vad tar du med dig till dina egna produktioner?
    ”Jag har märkt att Anime så animerar de bara det viktigaste.” – Varför är det så?
    Kan Anime har sitt ursprung från Mangan?
    ”Jag tycker sånt här är jättehäftigt.” – Varför tycker du det och är det något du kan använda i din produktion?
    ”Creative Character Design, där de berättar om alla de viktiga elementen som hör till i karaktärsdesign. Ju mer jag läste desto mer insåg jag att det han tar upp i boken är inte bara bra för att skapa en animerad karaktär, utan även då man skriver en bok eller ett filmmanus.” – Intressant, är det något som du kommer undersöka i block 3?
    Mycket bra frågor du ställer kring din skapandeprocess av din karaktär. Vilka egenskaper hämtar du från Anime och Disney i animationsskapandet?
    ”Vad skiljer karaktärer och dess animationer i japanska Anime och Disneys filmer under 90-talet?”
    ”Jag hade kunnat välja anime eller disney, jag hade inte behövt jämföra de båda bredvid varandra. Fast då hade det inte blivit lika intressant tror jag. Jag har upptäckt mer saker om disney när jag har tittat på anime och tvärtom. Det blev ganska häftigt på det viset.” Som du skriver så hade du kunnat välja en av animationsstilarna och gå djupare in men tycker att du har gjort en bra jämförelse och att du har utmanat dig att fokusera på två stilar vilket är positivt.
    ”Strunta i om handledarna godkänner den eller inte. Du gör ju ändå det du vill göra, och om arbetsplanen inte är perfekt så gör det ju ingenting.” – Helt okej att köra igång så fort som möjligt men se till att du uppdaterar arbetsplanen i kommande block också från den feedbacken som du får av dina handledare. Och att du lägger upp reviderad arbetsplan i sådana fall.
    ”Fotografering” – Du kan fokusera på olika fototekniker för low och high-key.
    Bra jobbat!
    /Jens

Kommentera

