Portrait photography

Photo 2013-12-06 13 37 34

Jag kan ganska mycket om fotografering, men jag är inte bäst på det. Jag kan alla grunderna till hur allting fungerar och hur man använder det. Fast eftersom jag är helt och hållet självlärd så betyder det att det finns många saker som jag inte alls vet om. Därför har jag börjat läsa en bok om porträttfotografier av Saraya Cortaville där hon går igenom allt som man behöver kunna för att ta bra porträttfoto genom de olika stegen; fotografen, klienten, i studion, efterarbetet osv. Jag tänkte dessutom fota porträtt så då passar det bra att läsa den boken.

Photo 2013-12-06 13 39 19-1

En grej som jag tyckte vad väldigt intressant att läsa om var om positionerna för modellens fötter som hon berättade om. Jag tyckte det verkade väldigt intressant och ville testa det. Det gjorde jag också under fotograferingstillfälle 1 med Henrietta. Då testade jag de som Saraya kallade S-pose och C-pose. S-posen var alldeles för konstig och Henrietta såg bara obekväm ut eller stod och koncentrerade på hur hon stod. Jag känner att jag vill inte ha såna bilder. Jag vill inte heller att mina modeller ska vara så obekväma när jag fotar dem. Bilden över visar S-posen. C-posen funkade ganska bra för Henrietta men det såg inte jättesnyggt ut. Så här såg C-posen ut på Henrietta:

IMG_4484-1

 

Referenslista:

Cortaville, S. (2013). Portrait photography: art and techniques.

2 thoughts on “Portrait photography

Kommentera

