Ändring av arbetsplan

Namn: Amanda

Epost: mandygulle@hotmail.com

Telefon: 0738182488

Handledare: Jens

Bakgrund & frågeställning

Jag skulle vilja med hjälp av min frågeställning undersöka vad som räknas som en porträttbild och hur man fotograferar det. Många tror att porträttbilder måste se ut på ett speciellt sätt och ha en speciell ljussättning. Jag tror inte att det är så, men jag vet inte. Därför skulle jag vilja ta reda på det.

Min direkta frågeställning är: Hur fotograferar man porträtt och vad räknas som porträtt?

Syfte

Syftet med frågeställningen är att ta reda på hur man tar porträttbilder för att man ska kunna applicera det om man skulle vilja ha en kund som beställer ett porträttfotografi.

Kunskapsmål

Jag ska ha lärt mig:

– Vad det är som gör att ett porträttfoto räknas som ett porträttfoto.

– Att arbeta med olika ljus, former och färger inom fotografering.

– Lära mig mer om studiofotografering.

Research

Jag tänker leta efter nya böcker, artiklar osv med hjälp av google, google scholar och bth summon. Jag kommer även titta i fototidningar och i olika fotografers portfolio för att hitta inspiration.

Metoder

Jag tänker använda mig av ett ganttschema, för att lätt planera upp vad jag behöver göra. Jag kommer använda mig av ett google dokument för att skriva ner olika idéer och tankar. Jag kommer använda mig av en kamera och olika tillbehör för att få fram det resultat jag vill ha så som blixtar, reflexskärmar osv. Jag kommer använda mig av photoshop och en ritplatta för att redigera bilder.

One thought on “Ändring av arbetsplan

  1. Hej Amanda,
    Här kommer några sena kommentarer på din arbetsplan. Synd att du inte bokade handledning så vi hade kunnat samtala om porträttbilder och vad det är.

    Du behöver utveckla din bakgrund om vad är porträttbilder och vad du menar med speciellt sätt och ljussättning i text.
    När det gäller din frågeställning tycker jag du ska fokusera på vad räknas som porträttbilder utifrån ljussättning, inramning, komposition?
    Sen behöver du anpassa ditt syfte så det talar om varför frågeställningen är viktig. Vad menar du med kunder?

    Skriva gärna till de böcker, artiklar, videos du använder i dagsläget. Tips är Light and Lens http://www.bokus.com/bok/9780240808550/light-and-lens-photography-in-the-digital-age/

    Metoder är det bra om du skriver till hur din arbetsprocess kommer se ut inom research, förproduktion, produktion och efterbearbetning av bilderna

    Ändra detta så fort som möjligt.
    /Jens

Kommentera

