Tre ljussättningar

Tre olika ljussättningar för liknande resultat (från fotograferingstillfälle 2):

IMG_4984-3

ljussättning-4

Här använde jag mig av två blixtar med softbox på, två svarta ”negrar” som min gamla gymnasielärare har lärt mig att det kan heta och en vit duk som med hjälp av ljussättningen blev svart på bilden (mest för att jag inte riktigt orkade byta bakgrund vid tillfället).

IMG_4945-2IMG_4909-3

ljussättning-5

I den här ljussättningen behövde jag inte använda ”negrar” eftersom de stod upp och då var det inte så mycket ljus som studsade från bakgrunden upp på Henrietta och Victoria. Denna ljussättningen försökte jag göra som Saraya tog upp i sin bok, men jag fick inte riktigt samma resultat som hon fick. Hennes ljussättning blev mer som bilden på Nikolai under detta och jag har funderat mycket på om hon verkligen har haft softbox då hon tog den bilden.

IMG_5314-2

ljussättning-3

I den här ljussättningen hade jag faktiskt svart bakgrund och jag tog även bort softboxarna så att jag skulle få lite mer kontrast och skarpare skuggor. Denna ljussättningen tyckte jag blev bäst av de tre olika, just för att det blev mer kontrast och det var det jag letade efter. Dessutom ser man mycket sämre vad det är som är på bilden och därför blir den mer intressant att titta på.

Här är en video där jag gör en enkel photoshoppning på dessa bilder.

Spelade även in hela fotograferingstillfälle 2 för att jag själv skulle kunna titta på det i efterhand och för att jag skulle komma ihåg vilken uppställning jag hade på blixtarna vid vilket tillfälle. Det roliga är att Henrietta och Victoria lyckades flytta min dator så inspelningen blev upp i taket. Men det är något som jag tar med mig till nästa gång. Nästa gång ska jag inte spela in på min dator helt enkelt.

Kommentera

