Reflektion block 3

Hur har det gått?

Det här blocket har varit lite knepigt. Jag hade väldigt svårt att bestämma mig om vad jag ville göra och vad jag ville undersöka om så det blev en väldigt snurrig start. Jag var inte alls nöjd med min frågeställning i början, men jag tänkte att jag visste ungefär vad jag ville göra och att jag kunde ju alltid ändra den i efterhand. När jag hade skrivit min arbetsplan så började jag jobba och det gick ganska bra trots att jag inte vad nöjd med den. Själva fotograferingen var det väldigt mycket att tänka på, mer än jag trodde. Jag skissade och funderade ganska mycket innan jag bokade fotografering med Victoria och Henrietta för att jag inte skulle stå där som ett fån och inte ha någon aning om vad jag skulle göra. Men jag kom väl förberedd, kanske till och med lite för förberedd. Vi hann inte fota alla idéer jag hade för det gick mycket tid till smink, kläder, uppsättning av studioblixtar och städning efteråt (det ska man inte glömma bort).

Något som har varit väldigt irriterande är just att jag inte har kunnat skriva halvfärdiga inlägg på workbooken, för då har jag direkt fått kommentarer om det. Det är något som jag fått i alla tre blocken, men i detta blocket skrev både Jens och Teodora om ett inlägg som jag inte alls var klar med, men jag hade postat den så länge för jag skulle gå hem för dagen och inte glömma bort det. Därför har jag inte vågat skriva eller posta så mycket halvfärdiga grejer på workbooken och det har gjort att jag känt mig fängslad och väntat med att posta dem tills jag tycker de är färdiga. Och just därför fungerar mitt konstiga dokument där jag skriver lätta anteckningar om vad jag själv ska komma ihåg eller tänka på, för min egen skull. Så slipper jag få jobbiga kommentarer om att jag ”borde skriva mer om det här och det där”, då jag faktiskt har tänkt skriva mer om det där och det där.

Vad har jag lärt mig?

Jag har lärt mig mycket mer om studioblixtar och ljussättning. Jag har inte hållt på jättemycket med studioblixtar för det kräver ganska mycket tid och framför allt plats. Jag har egna studioblixtar men eftersom det inte är något som får plats i en lägenhet så blir det jobbigt. Skolans blixtar är ganska annorlunda med jämfört med mina och ljusinställningarna är inte alls samma, så det som i vanliga fall för mig går ganska lätt tog mycket längre tid.

Vad hade jag kunnat göra annorlunda?

Jag hade kunnat fokusera på att göra mer research men jag kände inte riktigt att jag ville lägga tid på just det då det var så mycket andra saker jag var tvungen att fokusera på. Angående frågeställning och arbetsplan hade jag kunnat förbättra redan från början då jag inte kände att den var 100% rätt för mig. På så sätt hade jag kanske inte behövt fundera så mycket på den i efterhand.

Svarade jag min frågeställning?

Jag tycker inte att jag svarade den helt och hållet, finns mycket mer jag hade kunnat undersöka om. Kanske mer om kompositioner och vad som är vanligt inom porträttfotografering? Jag tror ändå jag gjorde så bra jag kunde under den här tiden.

Vad tar jag med mig till nästa block?

Jag tänker ta med mig ljussättningen som jag lärt mig, det går inte bara att använda i fotografering och jag kanske till och med har användning för det i nästa block.

Vad ska jag göra i nästa block?

Jag har funderat mycket på vad jag ska göra i nästa block också. Eftersom jag var med på ”konstveckan” och ritade mycket i photoshop och lärde mig massor så blev jag sugen på att kanske fortsätta med realistiska målningar i photoshop fast kanske med en lite mer kreativ touch på det hela.

One thought on “Reflektion block 3

Kommentera

