Vad är ett porträtt?

Enligt Wikipedia så ska ett porträtt vara en bild på en människa med fokus på ansiktet och ögonen. Personen kan också titta in i kameran eller på fotografen. Ett porträttbild ska inte heller vara spontan, utan den ska vara arrangerad av fotografen. Om man följer Wikipedia’s regler för vad som är porträtt skull då dessa bilder inte vara porträtt:

IMG_4487-2 IMG_4570-2 IMG_4909-3

På den första bilden ser man Henriettas ansikte och hon tittar in i kameran, men eftersom hela hennes kropp syns och det är mest fokus på håret så skulle det kanske inte räknas som ett porträtt. Samma sak med den andra bilden, Victoria är också i helbild men även hela bilden är spontan tagen så detta skulle inte heller räknas som ett porträtt. Den tredje bilden är jag väldigt osäker på för den är väldigt tillgjord, jag har sagt exakt hur Henrietta ska stå och det är en ganska nära bild på hennes ansikte och hon tittar in i kameran. Men på grund av min ljussättning så tror jag inte heller att denna bild skulle räknas som ett porträttfotografi eftersom man inte ser hennes ögon eller ansikte speciellt mycket.

Men denna bilden på Victoria skulle kunna räknas som ett portätt enligt wikipedia:

IMG_4590-2

Hon står placerad i en pose som jag har sagt åt henne att göra, hon har ansiktet och ögonen där jag sa åt henne att ha dem, jag har även rättat till hennes hår efter hur jag vill ha det, så detta är absolut inte någon spontan bild. Det är en halvbild på henne med fokus på ansiktet och en lagom ljussättning så att inga viktiga delar göms i mörkret.

Enligt Learnmyshot.com så är det som står på wikipedia räknat som Traditionell porträtt och de tar även upp 8 andra typer av porträtt det finns. Enligt den sidan så skulle alla bilder jag tagit till detta blocket kunna räknas som porträtt, bara olika typer av porträtt så som ”Glamour portrait”, ”Candid portrait” och ”Abstract portrait”. Enligt dem skulle även detta fotot på Henrietta räknas som ett porträtt:

IMG_4503-2

Art history på about.com definerar ordet porträtt som ”works of art that record the likenesses of humans or animals that are alive or have been alive”, alltså en bild på någon människa eller något djur som lever eller har levt. Det är ganska intressant sätt att se det på, jag har inte riktigt tänkt på att vi människor är djur och om vi skulle ta likadana bilder på djur som med oss borde det vara samma sak, bara att bilden avspeglar just det djuret och att man får en bild av hur den är och vad den kanske tänker på.

Enligt boken Portrait Photography av Saraya Cortaville så skulle mina bilder även här räknas som porträtt allihop, eftersom hon tar upp många exempel och ljussättningar som fungerar inom porträtt. Som till exempel bilden på Nikolai där man inte ens ser att det är honom, kan räknas som ett porträtt enligt henne. Jag använde mig av liknande ljussättning som hon, men jag tog inte exakt likadan bild. Man ser inte hans ansikte överhuvudtaget så jag har funderat väldigt mycket på om detta är en porträttbild. Men eftersom den här bilden säger jättemycket om just Nikolai och hur han är som person så tror jag att det kan fungera som en porträttbild ändå.

IMG_5314-2

Porträtt kan också vara sättet som en rektangulär sida eller bild är placerad på. Så då skulle man kunna säga att bilden här under på Victoria är ett Porträtt medan bilden på Henrietta skulle räknas som Landskap.

IMG_4945-2 IMG_4984-3

Referenslista:

Cortaville, S. (2013). Portrait photography: art and techniques.

http://en.wikipedia.org/wiki/Portrait

http://learnmyshot.com/9-fundamental-styles-of-portrait-photography/

http://arthistory.about.com/od/glossary_p/a/p-portrait-portraiture.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Page_orientation

Kommentera

