Sammanfattning block tre

Vad har jag gjort i detta block?

Jag har gjort skisser och funderat på olika fotografier jag kunnat ta.

Jag valde att gå in djupare på porträttfotograferingar och tittade på olika ljussättningar och kompositioner.

Jag lånade och läste boken Portrait Photography av Saraya Cortaville och följde olika tips från den och använde och testade på mina fotograferingar.

Jag hade tre fotograferingstillfällen, ett med Henrietta, Victoria och Mårten, ett med Henrietta och Victoria och ett med Nikolai.

Jag valde ut och redigerade 9 bilder i photoshop.

En sista grej jag gjorde var att testade att göra ett galleri på en hemsida som heter Webzai. Klicka här för att se ett galleri med mina bilder.

One thought on “Sammanfattning block tre

  1. Hej Amanda,
    Här kommer lite feedback och kommentarer på dina inlägg och sammanfattning av block 3.

    ”Något som har varit väldigt irriterande är just att jag inte har kunnat skriva halvfärdiga inlägg på workbooken, för då har jag direkt fått kommentarer om det. Det är något som jag fått i alla tre blocken, men i detta blocket skrev både Jens och Teodora om ett inlägg som jag inte alls var klar med, men jag hade postat den så länge för jag skulle gå hem för dagen och inte glömma bort det. Därför har jag inte vågat skriva eller posta så mycket halvfärdiga grejer på workbooken och det har gjort att jag känt mig fängslad och väntat med att posta dem tills jag tycker de är färdiga. Och just därför fungerar mitt konstiga dokument där jag skriver lätta anteckningar om vad jag själv ska komma ihåg eller tänka på, för min egen skull. Så slipper jag få jobbiga kommentarer om att jag ”borde skriva mer om det här och det där”, då jag faktiskt har tänkt skriva mer om det där och det där.” – Bra att du använder ditt andra dokument för att skriva ner tankarna och tycker inte du ska se kommentarerna som något stressande utan att jag/vi är intresserade av din undersökning. Sen får du räkna med att dina inlägg granskas mer i detalj för att du ska slippa få en chock i kandidatarbetet. Våga skriv även om du får kommentarer, gör nya inlägg och det är upp till dig hur du förvalta feedback.

    När det gäller din arbetsplan och undersökning tycker jag att du har varit försiktig i din research och skulle gå djupare in på vad porträtt är t.ex. från konstvetenskapen och fotografiets historia. Annars märks det att du har utvecklats mer inom ljussättning och det hade varit intressant att få veta mer om.

    Inlägg 14/12
    Vad och hur talar boken ”Porträttfotografier av Saraya Cortaville” om vad porträtt är? Har du undersökt vad porträtt är inom konstvetenskap? Du ska vara försiktig att använda dig av wikipedia i stor utsträckning.
    ”Men eftersom den här bilden säger jättemycket om just Nikolai och hur han är som person så tror jag att det kan fungera som en porträttbild ändå.” – Hur då och kan du motivera det genom forskningen du har gjort och vad för element som gör bilden på Nikolai till porträtt men inte bilden på Henrietta (ryggen mot kameran)?

    Inlägg 1/12
    Hur använde du boken ”Porträttfotografier av Saraya Cortaville” i dina bildern? Vad för känslor du vill berätta med ljussättningarna, kompositionerna, inramningar?

    För inlägget 25/11
    ”SDärför har jag börjat läsa en bok om porträttfotografier av Saraya Cortaville där hon går igenom allt som man behöver kunna för att ta bra porträttfoto genom de olika stegen; fotografen, klienten, i studion, efterarbetet osv” – Vad innebar allt? Vad tog du med dig från boken till dina fotografier? Vad ville du förmedla med bilderna?

    Vill avsluta med att du har tagit riktigt sjyssta bilder, synd att du inte bokade någon handledning så du hade kunnat berätta mer om dina bilder och lärdomar.
    P.S. Glöm inte att boka handledning, ger mer än att du ska få massa kommentarer av mig.
    Fortsätt fotografera =)
    Allt gott
    /Jens

Kommentera

