Färger

Jag har haft jättesvårt att hitta bra färger i photoshop som jag blir nöjd med. Så jag började med att titta på olika tutorials när andra gör det i photoshop. I det här youtubeklippet börjar han med att måla i gråskala och sen färglägger ovanpå och ändrar lagret till color. Jag provade att göra detta, men det fungerade inte så bra. Jag upptäckte att oftast är skuggor och highlights inte en mörkare eller ljusare variant av objektets grundfärg, utan ofta är det andra färger inblandade, som ögat inte riktigt reagerar på. Därför blir inte den metoden som han använder den bästa metoden.

Så jag bestämde mig för att göra som man gör med riktig färg, tar ut några färger på en palett och sen blanda fram lite roligare färger och olika nyanser, fast i photoshop. Så jag började med att titta på ett youtubeklipp där en konstnär blandar riktiga färger. Klicka här för att se det. Jag tyckte den tekniken var ganska bra, så jag gjorde något liknande när jag skulle göra min illustration. Här kan man se hur jag blandar färgerna:

Kommentera

