Pandora

Pandore-Charles-Amable-Lenoir

blommordetalj lol-1 blommordetalj lol-2 blommordetalj lol

Jag valde att titta närmare på bilden Pandora som Charles-Amable Lenoir målat. I början när jag tittade på den här bilden tänkte jag inte speciellt mycket på hur bakgrunden såg ut eftersom fokusen i bilden ligger på klänningen och hennes ansikte. Men när jag studerade den mer och mer insåg jag hur mycket detaljer han faktiskt lagt in i den här målningen som man inte ens tänker på, för de är bara där för att komplettera bilden. Om man tittar på blommorna i bakgrunden så kan man se att han har tänkt ut varenda liten sak och ritat blad för blad. Där det inte finns blad så finns det skuggor som både berättar att där finns fler löv, fast som lämnar mycket åt fantasin. Jag kan inte säga att det är massor med löv och gräs där och vara 100% säker för det är egentligen bara några penseldrag. Det är just sådant som jag gillar med målningar. På nära håll kan det se ut som kladd, men så fort man flyttar sig bakåt så ser man att det absolut inte är kladd. Just den känslan vill jag ta vidare till mina illustrationer i photoshop.

blommordetalj lol-3

Något som jag upptäckte med många av hans målningar är att den ljusaste punkten i bilden är inte helt vit och de mörka delarna i bilden är inte helt mörka. Men det är inte verkligheten heller. Inte ens snö på marken är helt vit, trots att den ser väldigt vit ut. Den är grå, blå och brun och när solen är framme till och med gul/orange. I den här målningen var hans mörka delar ganska mörkgrå med en ton av lila i sig, ljusaste delarna var gula med lite grönt i sig och mellantonerna var grönbruna.

Jag tittade även på vart i bilden han hade lagt det mörka och ljusa i bilden, och även många andra av hans målningar var väldigt likt denna. Mest ljus på personen i bilden och mörkare ju längre upp i bilden som gör att skogen ser jättedjup ut.

Pandore-Charles-Amable-LenoirLenoir_Pandora-largelol

Kommentera

