Depth of field

I detta blocket har jag tittat på mycket olika tutorials på youtube, och detta klippet fastnade jag för. Det är precis lagom, först går han igenom vad han tänkte med ljuset och sen får man se hur det går till när han gör bilden efteråt. I klippet berättar han om grunderna till kompositioner och tekniker för att få en känsla av djup i bilden. Det går i princip ut på att ge bilden en förgrund, mellangrund och bakgrund med hjälp av svart, grått och vitt då svart är det stället på bilden med mest skuggor och och det vita är det stället i bilden med mest ljus på sig.

Efter jag tittat på det här klippet så bestämde jag mig för att testa det själv. Jag var jätteförvånad för det var mycket svårare än det ser ut. Att planera upp vart det ljusaste och mörkaste i bilden är nästan det svåraste tycker jag. Då måste man ha en ganska bra bild i huvudet på vad man vill måla för något. I många fall hade jag ingen aning om vad jag höll på med riktigt och jag ville börja med andra nyanser nästan direkt. Det kan man märka på några av bilderna längre ner då jag började på mycket mer detaljer och fler gråare nyanser.

desert       horsie treesiie wtfidontknow slott sköldpadda mountaintree mountainhorse lakeforestsecret gogogo-1

Jag använde även denna tekniken på illustrationen jag valde att fortsätta på. Det här var ungefär vad jag tänkte mig:

basicallylol

Det gav en ganska bra upplevelse av djup i bilden och det var det jag var ute efter.

Kommentera

