Resultat

Det hela började att jag idéspånade lite och då fick jag en idé om en kvinna som var av is och allt omkring henne hade börjat frysa också för att hon var så kall. Så jag började skissa lite på det och det såg ut så här:

icebaby-1

Så jag började göra is under henne och en himmel i bakgrunden och började inse att hon inte alls passade in. Men sen kom jag på vad jag hade undersökt i förra blocket. Ett portätt behöver inte betyda att det måste vara på en människa, ett portätt kan vara ett djur också. Dessutom behövde jag en utmaning! Så jag gjorde en kanin istället. En kanin som får det att börja snöa och sjön att frysa till is. Så här blev resultatet:

Kaninisen-5

Här är färgerna jag utgick ifrån. Jag använde samma metod som jag gjorde i ett tidigare inlägg och jag tycker att resultatet blev riktigt bra!

colorpick

Här är några referensbilder som jag tittade på lite då och då under tiden jag målade:

referenstjohej

Här är en liten del av processen ut för när jag gjorde illustrationen:

Här är  penslarna som jag beslöt mig för att använda i min målning:

penslarnr

Pensel nr 1 använde jag mycket för att få olika objekt på rätt plats och för att göra små detaljer. Pensel nr 2 använde jag mycket för att skapa moln och atmosfär. Penslarna 3 och 4 använde jag mycket för att få fram texturen på träden och stenarna. Penseln nr 5 använde jag för att skapa lite mjukare delar av bilden, så som snön och isen. Pensel nr 6 använde jag för att skapa hårdare snö, som på träden och rötterna.

Kommentera

