Reflektion block fyra

Hur har det gått?

Jag tycker det här blocket har gått ganska bra trots alla röda dagar och sjukdom. Något som jag är väldigt stolt över mig själv är att jag faktiskt har följt mitt ganttschema väldigt bra i detta blocket. De förra blocken har jag varit lite över hela stället och gjort allt i fel ordning och så vidare. Men i detta blocket har jag nästan följt det dag efter dag. Jag har ingen aning om det är för att jag har blivit bättre på att följa mina egna planeringar eller om jag har blivit duktigare på att förstå hur jag fungerar och vad jag faktiskt gör. Något som jag är lite besviken på är att jag inte riktigt hade tid till att lära mig mer om olika konstnärer och deras tekniker, men det hade inte fungerat på de 19 dagarna vi hade på oss. Jag vet att det här ska räkna som ett block på 4 veckor, men det är svårt att göra ett fullständigt 4 veckors arbete då det faktiskt bara är 19 dagar. Det tycker jag är lite synd, för på andra block fick vi nästan 5 veckor på oss och det här blocket kan jag nog lugnt säga var det roligaste! Tiden gick så snabbt och jag var så inne i mitt arbete att jag glömde boka handledning med Jens, vilket är lite synd. Tror att jag verkligen hade behövt prata med någon om mitt block och vad jag borde lägga energi på, men jag tycker det gick bra ändå p.g.a. att jag följde mitt ganttschema så mycket.

I detta blocket har jag även haft många inlägg i utkastet och inte postat dem förrän nu i slutet. Det finns både fördelar och nackdelar med det. En fördel är att jag inte har glömt bort något inlägg jag planerat att skriva och om det är något nytt jag tänker på så är det bara att lägga dit det. Den största nackdelen är ju att min handledare inte riktigt kan läsa några av mina inlägg förrän i slutet och då får jag ingen feedback på det jag gjort. Men jag har försökt fråga mina kompisar som sitter i mitt grupprum och se ifall de tycker jag borde ändra något osv, så feedback har jag lyckats få ändå.

Vad har jag lärt mig?

Jag har lärt mig att använda fler penslar. I tidigare målningar jag har bara använt max en eller två. I detta blocket fick jag prova på många penslar och se vad man kunde få fram med dem och det var väldigt användbart märkte jag när jag väl gjorde min bild. Jag har även blivit mycket bättre på att få en atmosfär i bilderna, och det är inte alls lika platt som det har blivit i tidigare illustrationer. Jag har även försökt lära mig mer om att blanda och leka runt med färger för att få en känsla av realism och det har gått ganska bra tycker jag. Det finns så otroligt mycket mer att lära sig bara om färger, men jag tror jag kom ett litet steg på vägen dit.

Vad hade jag kunnat göra annorlunda?

Något som jag hade velat göra var många fler färdiga illustrationer. När jag nu väl kommit igång vill jag bara göra fler och jag får många nya idéer hela tiden. Både Jens och Malin sa att jag skulle hålla mig till en illustration och det var väldigt bra att jag gjorde det också, för annars hade jag inte gjort den så detaljerad som den är nu och jag hade inte kunnat kalla den färdig. En konstnär tycker nog aldrig att sin målning är färdig eller blir alltid riktigt nöjd och jag tror att jag kommer fortsätta måla små detaljer i framtiden också. Jag hade faktiskt kunnat göra ett porträtt på en människa istället för en kanin, men på något sätt kände jag att det inte riktigt passade in och att jag inte behöver följa den ”normala” vägen.

Svarade jag min frågeställning?

Är inte helt säker på om mitt porträtt är kreativt, men annars känner jag att jag helt klart har uppnått det målet jag var ute efter. Inte bara slutprodukten blev bra, utan även de små teknikerna som jag lärde mig var väldigt användbart och jag kan läsa andra illustrationer och är bättre på att analysera dem.

Kommentera

