Sammanfattning block fyra

Vad har jag gjort i detta blocket?

Jag började med att planera upp allt jag skulle göra med hjälp av ett ganttschema.

Jag tittade bland olika konstnärer och försökte hitta något som skulle kunna vara användbart för mig i detta blocket. Jag hittade Charles-Amable Lenoir och fastnade för hans tavlor direkt.

Jag letade jättemycket efter inspirationer och olika tutorials och tittade på dem och lät mig inspireras (för att se allt jag tittade på kan man gå in i mitt googledokument). Jag läste mycket om bland annat Michael Kutsche.

Jag laddade ner några paket med olika brushes (penslar till photoshop), provade dem och sedan använde några av dem till min illustration.

Jag provade att blanda fram färger som man gör med riktig färg fast i photoshop för att få fram intressantare färger.

Jag försökte hitta olika kompostioner med hjälp av svart grå och vit metoden som Tyler Edlin pratade om i ett av sina youtubeklipp.

Jag analyserade tavlan Pandora som Charles Lenoir målade.

Jag gjorde en egen illustration i photoshop med hjälp av de olika teknikerna jag hade lärt mig. Gick även igenom processen för hur jag kom fram till det jag gjorde.

 

One thought on “Sammanfattning block fyra

  1. Hej Amanda,
    Har läst dina senaste inlägg och sammanfattning med stort intresse och är imponerad av det du har kommit fram. Lämnar lite feedback som du kan ta med dig till framtiden. Synd att vi inte hann ses då jag tror att vi hade kunnat ha intressanta dialoger om digital konst.

    Inlägg 15/1 – Färger ”Så jag bestämde mig för att göra som man gör med riktig färg, tar ut några färger på en palett och sen blanda fram lite roligare färger och olika nyanser, fast i photoshop. Så jag började med att titta på ett youtubeklipp där en konstnär blandar riktiga färger. Klickahär för att se det. Jag tyckte den tekniken var ganska bra, så jag gjorde något liknande när jag skulle göra min illustration. Här kan man se hur jag blandar färgerna:” – Vad var det som gjorde metoden bra och varför?

    Tycker har skapat riktigt snygga bilder som på kaninen och att du har gjort en gedigen förproduktion kring din process.

    Intressant att få ta del av din analys av Charles-Amable Lenoirs Pandora. Men vad har du använt för analysmetod? Tips till kandidatarbetet är att du grundar analysen i konst- eller bildanalys (http://www.ur.se/Tema/Kallkritik-genomskada-mediebruset/Bildkritik/Bildanalys) för att få mer tyngd i analysen.

    Sammanfattning
    Märks att du har tyckt din undersökning varit rolig och att du har utvecklats inom digital konst.
    ”Men jag har försökt fråga mina kompisar som sitter i mitt grupprum och se ifall de tycker jag borde ändra något osv, så feedback har jag lyckats få ändå.” – Bra att du tar hjälp av andra studenter och fråga om feedback. Ta med dig det till framtiden.

    Som du också skriver om att vara nöjd med sin målning och veta när den är klar. Är en svår övervägning men jag tycker inte du ska lägga ner för mycket tid på målningen utan försöka få ut den och ditt namn som en digitalkonstnär. Tror du har hittat din grej här och fortsätt ska nya målningar av djur och människor. Och ställ sedan ut dina målningar på museum och konsthallar.

    När det gäller arbetsplanen vill jag att du förtydliga din frågeställning då den behöver konkretiseras ner lite.
    ”Hur kan man skapa kreativa illustrerade porträtt med hjälp av photoshop?” – Frågeställningen behövs uppdatera så konstnärens namn finns med och vad det kan ge för att skapa digital konst.
    Tips: Hur kan Charles-Amable Lenoir’s målning Pandora analyseras och användas för att skapa digital konst i photosop? – Då går det mer ihop vad du faktiskt har gjort under blocket.

    Bra jobbat och om du vill kan vi prata om ditt block nu i efterhand. Tack för att jag har fått vara din handledare och fortsätt ska digital konst. =)
    Lycka till i kandidatarbetet.
    /Jens

Kommentera

